27 February 2013

Tips : Ubat for ulcer


Assalamualaikum. Disebabkan sekarang aku tengah menderita sakit ulcer (weh, takdelah kronik mne ulcer tu) aku nak share sikit lah mcm mne nk kecutkan. mcm gmbar dkt atas ni, ish korg nmpk je mcm kecik ulcer tu tapi sakit dia.korg nk mkn susah, nk senyum susah, nk gelak susah, nk ckp pon susah. yg ni baru kecik tu belum yg lebar permukaan ulcer tu. cukuplah sekali aku pernah rasa ulcer yg mengakibatkan aku demam disebabkn ulcer tu. mula2 kecik je, makin lama merebak jadi lebar permukaan dia. ya allah, meleleh air liur masa tu, nak telan pnyalah sakit. So, aku nk share sikitlah mcm mne nk cegah ulcer ni.  Kalau yg moden skrg opkos guna ubat je kan. contohnyaa :

BONJELA. ubat cecair, rasa manis(mungkin) dan mulut akan kebas
ORAL AID. mulut akn kebas, rasa tawar (kot)
korang akan rasa sakit tapi sakit dia sekejap je. bila korang dah letak ubt ni dkt bhgian yg kena ulcer, cecepat tgk cermin. mimik muka akn mula terbentuk. contanya mcm ni



Tapi klau nk ikot tradisional punya. Guna garam. Aku yakin dan pasti garam paling berkesan yg amat sesangat. andai katalah ubat moden ni tak bekesan, dipersilakan korang mncuba garam ni. di alukan alukan sgt. Opsss, tiada kesan sampingan hanya korang akn rasa agresif. korang jgnlah letak garam tu segenggam gila jadinya nnti. letak garam tu secubit je then taburkan dkt bhgian yg ade ulcer. mujarab. secara aoutomatik korang jadi seperti ini 

jerit lah kuat2, lebarkan lagi mulut tu. hahaha

Sakit dia, Tuhan je yg tahu. Kau nak jerit sekuat hati pon bole. Aku tak tau mcm mne nk terangkan sakit tu tapi garam ni sgt berkesan. korang cubalah and korg akn rasa mcm mne. sakit mmg lah. kalau nk cpt elok. tahanlah sakit. kalau korang tak tahan sakit and biarkan je ulcer tu berlarutan akan menjadi kronik. Aku dgn secara tk sengaja, menggoogle gmba. nak google lah gambar ulcer tu sbb takkn aku nk snap sndri. ulcer aku ni ciput ke, kecik molek je. Soo, rupanya baru aku tahu, ulcer ni ade jgk parah yg amat sgt. Ngeri. tragis. seram. pedih dan so on. 

aku tak sggup nk tgk bawah2 tu lgi

So, jaga kesihatan and always ingat and kena teliti ulcer ni boleh jdi teruk. Cegahlah penyakit ni daripada jadi lebih teruk :) Bubyeee